Saturday, March 6, 2010

Risalah terbuka untuk PKR

by HusinLempoyang

Isu keluar parti dikalangan ADUN dan AP terus hangat dibicarakan dan dibincangkan. Isu ini kali pertama muncul di Perak selepas pilihanraya umum ke 12 yang lalu sangat mendukacitakan banyak pihak sehingga mencemarkan institusi di Raja dan kehakiman. Kini, ia berulang kembali di Pulau Pinang dan juga di Perak. Malangnya, hampir kesemua kes ini melibatkan mereka yang bertanding di atas tiket PKR.

Ini telah memberikan kesan atau impak yang sangat besar kepada PKR dalam soal kepimpinan dan kredibiliti parti. Pada pandangan penulis, sejak awal lagi PKR adalah parti serpihan UMNO di mana ahli UMNO yang tidak bersetuju dengan peristiwa 98 akan menyertai parti ini (keAdilan) pada ketika itu. Secara tidak langsung budaya gerombolan telah berjangkit sedikit sebanyak kepada parti ini dan menyebabkan mereka yang sebahagiannya lupa terhadap perjuangan parti dan mengkhianati perjuangan rakyat.

Penulis juga mendapati bahawa terkadang PKR terlalu mudah memilih calon untuk sesuatu jawatan dalam parti mahu pun bertanding pada pilihanraya. Secara umumnya, budaya UMNO masih berleluasa di dalam PKR. Tidak perlu penulis menulis semula tentang latar belakang mereka yang keluar parti ini. Mengapa setelah ini berlaku baru sibuk mengatakan soal masalah dan disiplin? Adakah lembaga disiplin hanya sebuah lambang? Isu ini sepatutnya tidak timbul. Kesalahan tidak boleh hanya di tuju kepada mereka ini. Kepimpinan juga harus dipersalahkan kerana tidak tegas dan tidak teliti dalam merancang sesuatu. Kurangnya strategi dan permuafakatan di antara ahli juga menyebabkan masaah ini terus berlaku.
Penulis juga meramalkan bahawa didalam PKR, masih terdapat budaya politik wang. Penulis mengatakan ini kerana berdasarkan situasi yang berlaku sekarang. ‘Seolah-olah tidak mampu lagi untuk menanggung, maka dilepaskan’. Ini kerja politik apa? Soal moral dikalangan ahli juga sangat mengecewakan. Saya sangat bersetuju dengan Tulang Besi dalam isu ini(sila rujuk http://www.marhaen.info/v2/mar_a_abdrahmantalib363.html).

Ketika ini pula, PAS dilihat sangat tenang walaupun suatu ketika dahulu heboh dengan isu UG, namun ianya telah selesai setelah beberapa siri perjumpaan dan perbincangan dan juga ‘kemarahan’ yang di zahirkan oleh Pemimpin Tertingginya (ketegasan yang wajar dicontohi oleh PKR).

Dalam isu seperti ini, PAS lebih bijak memilih calon dan mengatur strategi bagi menghadapi peristiwa seperti ini. Seperti contoh, bai’ah telah diinstitusikan bagi menghalang mereka ini mencipta ‘kejutan’ di kemudian hari.
Secara jelas, tidak boleh disamakan diantara PAS dan PKR. Namun begitu, tidak salah untuk PKR belajar daripada PAS mengenai sebahagian perkara yang wajar dipraktikkan didalam PKR untuk kebaikan Pakatan Rakyat; wadah perjuangan rakyat. PKR harus melakukan rejuvenasi dalam partinya agar virus-virus merbahaya ini dapat diusir segera daripada terus merebak merosakkan parti yang sangat berpengaruh kini. PKR dilihat lebih mampu menguasai pemuda-pemuda dan mahasiswa yang berfikiran liberal dan neutral untuk bersama-sama dengan Pakatan Rakyat. Apa yang pasti, tindakan segera perlu diambil untuk mereka yang sedang melakukan masalah supaya proses memantapkan Pakatan Rakyat berlangsung tanpa masalah seperti ini.

(Ini adalah pandangan dan andaian penulis semata - mata)

BENAR LAGI MEMBENARKAN – RAKYAT MERDEKA NEGARA PERKASA

No comments:

Post a Comment