Tuesday, May 12, 2009

Seperti yang dijangkakan, Kudeta tetap berkuasa

"Konspirasi politik jakun@sakai"; ungkapan yang sesuai untuk krisis di Perak. Seperti yang saya jangkakan bahawa kemenangan Nizar semalam hanyalah untuk seketika. Walaupun hakikat kebenaran akan muncul, perjalanan kearah itu memang berliku(sila rujuk artikel sebelum ini). Harapan untuk menyelesaikan krisis ini bertambah rumit setelah mendapati keputusan mahkamah rayuan pada hari ini.

Najib hanya berdehem..

Pada tafsiran alternatif saya, Najib mungkin hanya 'berdehem' selepas mendengar keputusan mahkamah yang telah menyebelahi Pakatan Rakyat semalam. Lantaran Najib 'berdehem' itu menyebabkan Hakim Mahkamah Persekutuan terpaksa menjadi barua kepada Institusi Kehakiman justeru memberi semula 'kemenangan' kepada Zambry Kadir menyebabkan keyakinan rakyat terhadap kesucian doktrin pengasingan kuasa di bawah BN semakin luluh.


Permasalahan Utama

Saya melihat bahawa masalah utama dalam kemelut politik di Perak ini bermula daripada 3 ekor beruk makye yang telah melompat parti. Saya melihat dari skop yang kecil bahawa pilihanraya kecil ini patut diadakan di 3 kawasan beruk makye tersebuk dek kerana mereka yang telah menyulitkan keadaan. Kembalikan mandat kepada rakyat.

Penyelesaian

Agenda Awani malam tadi membincangkan tentang solusi untuk krisis di perak. Apa yang menarik pada saya ialah cadangan untuk Pakatan RAkyat dan BN khususnya DS Nizar dan Zambry duduk semeja untuk mengubah peradaban politik literal kepada politik kreatif. Lucu jugak mendengar cadangan itu. Bukan niat saya untuk mengeruhkan atau memporak porandakan jalan penyelesaian tetapi hakikat yang ada pada UMNO yang tidak pernah ingin mengaku kalah memeang terserlah sehinggakan Tok Guru Nik Aziz sendiri menolak cadangan untuk berbaik dengan UMNO. Dasar yang dibawa oleh BN amat berbeza dengan PR. Itu tidak dapat dinafikan.

Sehingga YB Yusmadi melemparkan cadangan yang bernas apabila beliau mengajak Sultan Perak menggunakan pendekatan syura dalam hal ini supaya ianya dapat diselesaikan menggunakan kaedah Islam yang lebih telus dan adil. Dan sememangnya cadangan yang paling tepat ialah bubarkan DUN.

KEMBALIKAN DEMOKRASI!!

No comments:

Post a Comment